We gaan weer los

WE GAAN WEER LOS




Woensdag 29 juni - Under pressure -

Ja man, wordt gewoon onder druk gezet om maar meer stukjes te schrijven, het volk wil ook wat, nou ja zeg. De hokken zijn behoorlijk leeg als je een bijna compleet leger aan de start brengt. Wordt ook tijd, zit de hele winter al naar die vleugelaars te kijken zonder te weten wat er in zit. Veel vleugels in ons NIC, meende 554 stel van 32 deelnemers, de helft van wat er bij de buren in de hele afdeling aan de start komen. We hebben ze om te spelen toch, of wilde je een museum beginnen? Je kunt naar je voorhoofd wijzen en mogelijk zaterdag mij vol in het gezicht uitlachen, de hele ploeg jaarlingen, minus n nog gehavende, is de mand ingegaan. Wat je ervan moet verwachten? Voor is dat ze als jong tot en met Morlincourt zijn gespeeld, dit voorjaar tot en met Troyes, week rust en toen naar Sittard. Duivinnen wilden er maar moeilijk in de laatste dagen, een gevolg van oplopende spanning en een lijf vol voer. Heb natuurlijk liever dat ze er ineens induiken zonder twijfel, geen voordeel, op maandag voor het laatst getraind. Doffers dag van inkorven gewoon buiten, ergens opgepikt en lijkt mij logisch, lijkt goed te werken, ook is het maar een detail, puntjes op de letter naar voorkeur. De week vooraf lijkt mij belangrijker. De laatste Sittard verliep heel bijzonder, of bagger, de week erna hebben ze geweldig getraind, voor het eerst tot in de wolken en uit beeld, een voor en een tegen. Er wordt hier tussendoor niet meer gereden, ook niet vooraf. Dus weet jij het, doe maar geen voorspelling. Ik moet het toch hebben van massa, ligging, trek, zijn er nog meer abstracties die ik gemist heb? In de planning voor volgend jaar toch iets andere voorbereiding nog, dat wat ik met de STV ploeg heb gedaan, alleen nog maar n nacht mand vluchten. Kans op besmetting is dan toch stukken lager, kun je voor de rest wel invullen toch? Is wel afhankelijk van of ze zaterdag de uitslag door midden trekken, of de situatie dat ik zaterdag de haren uit mijn kop aan het trekken ben. Logisch toch? De StV doffers en duivinnen trekken, deels onder dwang, alweer een uur rond de hokken, wordt hier echt uitgekeken naar Dax. Al verschillende van de oudjes de chipring afgedaan, kunnen niet meer meekomen of andere negatieve afwijkingen, geen tijd meer aan verspillen en alleen nog als partners voor wel presterende doffers. Prima zo, ruimte maken voor nieuw talent, als ze erdoor komen natuurlijk. Wordt noordoostenwind volgens de kaarten, op vrijdag dan, zaterdag weer de w er in, jammer, tenzij het een positieve invloed heeft. Bijzondere vorige week ook, ondanks de W in de wind, toch meest kopduiven aan de westkant, hetzelfde fenomeen een dag eerder op Cahors bij de Belsen. Natuur heeft haar eigen regels, die maar volgen dan. Wordt in ieder geval een verassing wie voorop komt zaterdag, allemaal nog jong spul waar ik maar weinig nog van weet, sleutelvlucht dat wel. Vanmiddag maar weer alleen een rondje door de Waren gedaan, die klompenman uit Hommerts weer niet komen opdagen, jammer no.. ?Met het eet- en drinkpakket van ons NIC is het maar lastig dnner worden, rennen in deze periode als tegenwicht lukt zelfs net niet. Mocht je onderweg knieschijven, kruisbanden of achilleshielen tegenkomen, ben ik vast onderweg verloren, begint wat pijnlijk te worden allemaal.


Maandag 18 juni - Nakomkommers -

Meeste duivinnen zijn inmiddels ook terug op de basis, zij waren het deel dat er voor zorgde dat het percentage, mocht je het al belangrijk vinden, tegenwerkten. Bijzonder, hoe vaak waren het juist de duivinnen die mijn naam naar voren drukten. Denk achteraf dat de laatste training op de dag van inkorven hun deels genekt heeft. Op dat moment geen regen op de radar, ze stonden te huppelen om naar buiten, zag er geen kwaad in. Half uur buiten, van een drup naar dichte motregen, mezelf wijsmaken dat het wel mee zou vallen. Weduwen los op de dag van inkorven kan een streep door, twee keer getest. Zal ook deels een gevolg zijn van twee jaar testen op nest. Denk dat de omschakeling terug naar weduwschap toch voor de meesten te groot is. Beter om weduwen juist weduwen te laten zijn, van jaarling af aan, zoals aan gerefereerd, het gaat nog wel even duren voordat. Bij de jaarlingen maar beginnen dan, vlogen steeds op weduwschap en eigenlijk steeds beter tot en met Troyes. Daarna het ritme verbroken en dat vonden ze blijkbaar niet leuk, of gewoon een kwestie van wennen. Trainden vorige week echt goed, zou mooi zijn als de souplesse er weer op zit. Met iets meer voer in hun lijfjes werd het binnenkomen wel steeds lastiger, vlinderen en spoken zien, wat ze in de voorbereiding niet of amper kenden. Vanmiddag kon een nakomer van gisteren het twijfelgedoe voorkomen. Een deel zag weer spoken, of eigenlijk, op het moment dat de duivinnen zouden landen kreeg ik een dringend telefoontje, zat ik even helemaal niet op te wachten, sabotage. Niet opletten en dus een deel nog in de lucht, dan moet je gewoon even niet bij mij in de buurt zijn voor een lesje opvoedkunde. Geluk was aan mijn zijden toen dus een oude duivin terugkwam, ik snel pakken en als lokker ingezet, hup naar binnen de boel. Gebruikte in het verleden meest een kromvliegende oud weduwnaar voor dit soort activiteiten, die was er helemaal op afgericht. De echte dwarskoppen, trage binnenkomers, volgende week zijn ze vertrokken als het maar zwaar genoeg wordt, selectie. Grote ploeg, jaarlingen plus tweejaarse weduwnaars, veel met nog witte plekken op hun palmares, tijd voor invulling of een andere code geven. Verwacht maar geen top-serie, gebruik deze vlucht als een zeef. Ruimte maken. Ik en grote ploegen op een overnachtvlucht inzetten is nog nooit een succes gebleken, en met jaarlingen helemaal handen voor ogen. Nee dank je, ik ga er rustig voor liggen zaterdag en maar zien wie zich weer meldt. Voor de jaarlingen een schoolreisje, het totaalpakket op zoek naar nieuw talent voor mijn systeem, wel moderniseren uiteraard. Denk niet dat de Fondspiegel naar Nijemirdum gaat komen dit jaar, in de breedte nog nergens, wordt aan gewerkt. Noem het indekken, noem het wat je wilt, voor mij de omgekeerde piramide en die lijkt op een?


Zondag 17 juni - De zomerzwaluw -

Toch onrustig slapen, als er ook maar iets van westenwind op de vlieglijn is, zijn er nachtvliegers, ook al is het een eind van huis. Voor een plaats bij die absolute kopvliegers nog te weinig hersteltijd gekregen, en de bonte Griezman maakte er toch iets van een eerste zwaluw vandaag van. Was net achterover gaan liggen op de tuinstoel, om op grote hoogte de witte vleugels en bonte kop te ontwaarden, nog wat rondjes en bam op de antenne. Op dat moment nog niet al teveel in het noorden, start van een betere dag. Duif met een verhaal in ieder geval. Vorig jaar als tweejaarse van Dax overvallen door een kromsnavel, halve verenpak eruit en tot dan toe ook nog niets gepresteerd. Ja als jaarling op een verregende dagfondvlucht en Chateauroux, leuk en niet waar ze voor zijn. Nu is hij de doffer waar die ene snelle duivin goed op vliegt, en geef hem nog een kans, nog wel eens een 3 jaarse verassing. Volgens mij op alle korte vluchten zijn prijsjes per drietal, opvallend goed in orde, heeft het naar zijn zin in het nieuwe weduwnaarsregime. Een nieuwe ontdekt. En dat was ook het verhaal van de dag, allemaal weduwnaars die het mooie weer maakten, iets wat in vorige jaren juist de zwakte was. En dan komt het, de duivinnen helemaal nergens vandaag, heb ik dat? Windbreekgaasdoffers prima voor nog maar hun derde keer op de marathon, geen duivin op tijd te bekennen, en die deden het juist goed in de voorbereiding, daar waren de ogen op gericht. Weduwen uit het lange hok, op n na, ook niks, zitten toch gewoon naast de weduwnaars. Zal toch met de inkorfdag voor n ploeg, en de gammele Limoges in het lange hok te maken hebben. Teveel onrust en begonnen elkaar al lief aan te kijken, in het windbreekgaashok niet getoond en zo uit het hok geplukt, dus dat moet anders. Weduwnaarmethode lijkt dus nu goed in elkaar te zitten, zit ook sfeer in het hok, strijd, bakken worden niet schoongemaakt, nestschalen hele week erin, een groot open hok, en hamer en blikje het wil. Voor 15.00 alle oude doffers terug op het lange hok, en nog 1 onderweg, op het laatst toegevoegd, uit het windbreekhok. Komt het woord weer, hoop wel dat de duivinnen nog terugkomen, anders weet ik niet of de motivatie er wel op blijft. Dus beetje dubbel en een grote sprong vooruit. De tophokken van de laatste twee jaar nog niet voorbij, wel een flinke inhaalslag gemaakt, geeft weer lucht. Dinsdag met een nog veel grotere ploeg aan de start, de complete jaarlingploeg en tweejaarse weduwnaars, op naar meer verassingen, positieve verassingen graag. Wind lijkt noordoost te worden, selectie..


Donderdag 14 juni - En ontspan -

Dat duurde wel even om in die staat terug te komen, was bij het inkorven niet de enige met onwillige zenuwbanen. Pas bij wakker worden de dag na inkorven iets van verlaagde bloeddruk. Overdreven misschien, wel het maagzuur opgelost, ligt toch een stuk prettiger. Zou de spanning terecht zijn geweest dan, blijft wel een bijzonder hoofdstuk deze moeder der klassiekers. Het is een woord dat ik liever door zondagsmensen hoor bezigen, maar hopen dat de voorbereiding nu wel goed of tenminste een stuk beter was. Het systeem moeten moderniseren, de eerste stapjes genomen. Te lang gebogen op gewoonten die waarschijnlijk helemaal niet nodig waren. Terug naar wat voor mij werkt, nog eenvoudiger groepen voorbereiden, veel te complex gemaakt. Verandermanagement, vragen, luisteren, ogen open, leren en in mijn geval afleveren. Het waren paar seizoenen terug gewoon betere duiven, die er overigens nog wel zijn, alleen niet onder het dak van het vlieghok. Heb je al meerdere keren hier kunnen lezen. Halverwege vorig jaar al een omslag gemaakt in de kweekstal wat zich op termijn terug moet gaan uitbetalen. Nu nog met de keizerlijke-grijze-garde en het windbreekgaas hok aan de start gekomen, als ik naar de medestanders keek heb ik een flinke ploeg aan de start gebracht. Laat je niet overrompelen door aantallen, een groot leger met een slechte generaal is nog steeds kansloos. De verassing zou uit het windbreekgaas hok moeten komen, verwacht het bijna niet meer van de oude garde, degenen die vorig seizoen toch niet helemaal kleurloos maakten. Vier betrouwbare doffers die zich tenminste meerdere keren op het voorblad wisten te plaatsen, alleen absoluut kopwerk zat er nog niet in. Kan wel zien dat de laatste week het werktempo flink omhoog is gegaan, groot verschil met de warme weken. Het klokje rond met veel snelheid en uit beeld heeft even geduurd, heeft toch wat dwars gezeten, nu maar afwachten of het op tijd is geweest. St Vincent tovert nog wel eens verrassende vliegeniers uit de hoge hoed, daar gaan we voor, it blieuwt een ein fan hs.. Wel weer veel volk in het NIC, je zou zelf het optimisme en enthousiasme moeten meemaken, vast een reden van de toch weer groei ten opzichte van vorig jaar. Met de nachtvliegers aan de bar de kansen doornemen, voorbereiding, serieuze bedoening, zou je niet verwachten van dit rariteitenkabinet. Weet niet of die naam nog eer aan doet, kan het inmiddels beter het Wolfpack noemen..Alleen Plop en ik zijn dwars. Dacht dat ik een team van eminence grise aan de start te hebben gebracht, kreeg nog verscheidene 6 en 7 jarigen door handen, die zijn al mooi wat keren op en neer Aquitaine geweest. Nu maar hopen, weer dat woord, dat het weer morgenmiddag wat mee wil werken, staat nog wel wat hemelwater op de verwachting. Zuidwest of noordwest, maakt wel wat uren verschil, Kjelt zit al in zijn handen te wrijven...


Zaterdag 9 juni - Kwalificatieronde -

Zo dat was even een andere manier wachten vanmiddag. Echte fondduiven die een week rust achter de rug hadden na een pittige dagfond, compleet uit het ritme. Bewussie, dat wel. Dat ze moeite met zo'n omstelling hebben best te verwachten, moesten zelfs diep gaan voor toch maar een sprintje, wel met kopwind, niet dat ze het cadeau kregen. Had alleen de jaarlingen mee, mooi even leeg gevlogen op deze manier. Bij aankomst allemaal rondjes vliegen en totaal doorgevlogen, kwam er eindelijk n thuis, kwam kromsnavel op dat moment toevalligerwijs ook nog een een inspectieronde doen, nog meer oponthoud. Had voor de 'serie' niets uitgemaakt, gatenkaas. Slechte generale voor de grote stap naar Perigueux over een week. Dan moeten de lichamen opgeschoond zijn voor hun eerste grote examen. Op zoek naar nieuw talent, meer dan broodnodig, over dun gezaaid gesproken. Volgende week eerst maar weer eens een normale acceptabele uitslag draaien, Ermerveen, Balk, Berlikum zullen meer dan wat bruggen te ver zijn vanuit de B-poule. Op naar de 'doet leuk mee' op het rapport, ja zingen was niet mijn top vak, playbacken daarentegen ging prima. Denk op maar weinig favorieten lijstjes voor te komen, heerlijk drukloos aan de start, als een campingteam naar de EK..


Donderdag 7 juni - Tropisch zachthout -

Zag de tegenliggers gistermiddag hoofdschuddend op de fiets voorbij gaan, wie gaat nou met deze warmte rondje rennen? Vond het wel lekker gaan, tot op de helft zo ongeveer, daarna mezelf voortslepend. Thuisgekomen snel in de auto richting IJsselmeer met zoon en afkoelen maar. Duurde even voordat al het rood mijn gezichtshuid verlaten had. Zal onze vliegers ook wel eens zo vergaan, die zijn vast beter bij het verstand om tijdig te rusten en drinken onderweg. Al denk ik dat ze daar weinig kans voor krijgen met al die kromsnavels in de lucht, dit jaar wel veel gewonden thuisgekregen, en iets te lang onderweg blijkt al snel geen thuiskomst meer. Raakte zondag nog een doffer uit windbreekgaashok kwijt, niet echt een gelukkig moment, had volgende week mee gemoeten en zijn duivin is nu letterlijk weduwduivin, jammer dan. Het hele bejaardenhuis gaat volgende week naar de Spaanse grens, dus mocht je af en toe een rollator door de lucht zien gaan, hierbij. Over kromsnavel nog dit, een van de laatste duivinnen komt dinsdagochtend thuis, heb voer en water buiten klaarstaan, was uit gepikt en wat groene stront als mede-bewijs. Het sneu gezicht was de enorme bos veren en pluimen voor het hok, ze is kort na aankomst opgehaald. Reden waarom hier amper aanvliegers komen, kansloos. Voor de rest bij de hokken hele winter geen veer, nu blijkt ze weer wakker. Niks meer aan te doen. Moet geen leuk gezicht zijn geweest voor haar collegae in de hokken, gingen er wel gewoon in overigens, een zag je echt naar beneden kijken wat er gebeurt was. Wereld draait gewoon weer door, ook na vermoedelijk het onbewust teveel ophitsen van de vliegploeg richting Limoges. Anderen vaak gewaarschuwd, zelf wat te enthousiast geweest, blijvend jeugdlidcomplex denk ik. Zou die het ooit nog leren dan, eerst wat afleren lijkt mij handig. Alleen de jaarlingen morgen naar Sittard op schoolreisje en dan richting Perigueux, hun eerste grote opdracht, zien of er nog wat talent tussen zit. Rustige heropbouw, het podium is nog voor anderen..


Maandag 4 juni - Blijven zweten -

Het eerste rondje van de week zit er alweer op, lekker zweten ondanks het grijze weer. Was broodnodig na al dat vocht van gisteren, eerst een verjaardag, daarna het NIC tempo erin, je zou er bijna in verzuipen. Wees gerust, het gebeurt allemaal vrijwillig hoor. Beetje doods aandoende luchten vandaag, kreeg er vanmiddag toch nog twee door, mooi voor hun doffertjes. Op alleen een bak vliegen, ik weet niet of dat zo motiverend is. Tweejaarse doffers gaan komend weekend nog naar de vitesse, daarna door naar Perigueux samen met de jaarlingen, als er niets tussenkomt natuurlijk. Verwacht dan een vracht duiven in Balk, komen de meeste met hun jaarlingen, testen die handel. De ploeg voor St.Vincent hadden gisteren hun laatste voorbereiding, waren mee naar Quievrain, moet maar goed zijn zo. Zijn meest weduwnaars en het windbreekgaashok. Zal mijn handen aan mijn benen knopen, zou mooi zijn als dat beter uitpakt, forceren heeft zijn limieten, toelaatbare grenzen overschrijden is zomaar gebeurt. De Limoges duivinnen hebben hun warm bad massage alweer gehad, knappen ze altijd van op, gaan ze mooi liggen slapen op de schapjes. Eten en rusten en dan eind van de week hun volgende bestemming maar eens gaan bepalen, komen nog genoeg kansen las ik gister op de app, gaan we daar maar vanuit. Ze krijgen bij thuiskomst Turbo te happen, vandaag Fond voordat ze een paar dagen worden schoongemaakt met de Start mengeling. Eerst volpompen zodat de darmen weer goed gevuld zijn en hun werk goed doen, daarna het lichaam weer opschonen van binnen, met vezels de leidingen poetsen. Als je herstelwerk goed op orde is, gaan ze langer mee, is wel haast een voorwaarde. Anderen las ik die vier dagen met paddy in de weer gaan voor hetzelfde effect, mijn gekleurde voorkeur natuurlijk voor de meer gevarieerde Start mengeling. Weet je dat we over vier weken al met de jonge duiven gaan beginnen? Kijk ik ook wel weer naar uit, maar eerst op naar St.Vincent, de 14 daagse weersvoorspeller staat op zuidwestenwind voor dan, maar eens zien wat dat brengt. Blijft een heel eind van huis


Zondag 3 juni - Jammer no? -

Nog slomer starten dan vorig jaar kon dat, ja blijkbaar wel dus. Klopt, het was niks vandaag, jammer no? Als een uur na de eerste melding nog niets is, komt er nu een soort van berusting, gaat hem niet worden vandaag. Kan best zeggen dat de voortekens weinig hoopgevend waren, heb je ook kunnen lezen. Kon ze maar niet onder controle krijgen zoals ik wilde, bij inkorven viel mij dat eigenlijk best mee. Waren fysiek zoals ik ze graag wilde hebben, Wat er in de lichamen en kopjes heeft gespeeld is toch wat anders dan de buitenkant. Verwacht geen smoezen of uitvluchten hier, het was prachtig vliegweer, normaal verloop en degenen die ze al een tijd goed in orde hebben draaien voorop. En bij die groep zit ik niet, wil er nog wel aan refereren hoor, weet het zelf wel. Met in het achterhoofd wel de afglijdende trap na de laatste overwinning, de gevolgen van die seizoenen ga ik nog wel een tijd voelen in de prestaties. Heb ook geen toverstokje, opgeven is wat anders. De kwaliteit is er niet, is wat gebeurt wat ik over het hoofd zie, of niet heb kunnen zien. Keek wel met een scheef oog naar Quievrain, als die dan laat gaan komen is er tijd voor paniek. Die kwamen zoals ze steeds komen, paar minuten achter de rappe mannen en zomaar het hok vol. Dan kunnen alweer wat oorzaken terug de kast in, het lag gewoon aan de voorbereiding, en een gebrek aan kwaliteit. Een paar minuten achter de snelle mannen maakt geen 3 uur achterstand op een middaglossing, dan zit er een knik in de systematiek. Weet je dan nu nog niet hoe het moet? Wie het weet mag het zeggen. Of ze moeten al bang in het donker zijn of hoogtevrees hebben, ook niet handig. In de tijd is er teveel vreemd spul onder de dakpannen terecht gekomen zonder opgaand effect. Maar blijven spelen en doorselecteren tot de kern bruikbaren weer op peil is. Gaan nog wel even tandenknarsend het seizoen door, en mogelijk nog een wel langere periode, it is sa ot it is. Kop omhoog, zien of er nog wat meer terugkomen voor hun ega's, biertje erbij en zoals de vitessekampioen claimt, better dien best dwan. Sa ist, en nu weer verder op naar STV.. Hulde voor de winnaars, geniet ervan


Zaterdag 2 juni - Druiloren -

Ja wat moet je met zo'n dag? Rico vanavond laat maar gaan kijken dan. Zo eerst onze oosterburen, daarna de zuiderburen die allemaal wel naar de WK gaan, oefenwedstrijden bekijken. Grijze dag, denk wel dat er gevlogen had kunnen worden, beste stuurlui en de wal. Niet dat het mij wat uitmaakt, komt wel beter uit zo, morgen alles op n dag terug. Tenminste als er wat terugkomt uit Frankrijk. Lekker optimistisch he? Gisteravond wisten we ook wel dat het twee nachten mand zouden worden, beetje hoop voor de middag bleek ongegrond, het zij zo. Afdeling 9 lost nog om 13.00 uur, goed een stuk zuidelijker dan ons, beter weer op de losplaats, toch met 1500mpm voor de winnaars, 350 km en half uur concourstijd per viertal verre van onmogelijk. De Belgen vlogen ook Limoges vandaag, de snelsten halen 1268 mpm. omgerekend tot 22.00 vliegen vanavond halen de onze dan max 600 kilometer, rustig uitslapen morgenochtend. Natuurlijk kan ik er naast zitten, vliegenisten die zich niet aan de natuurwetten houden, automatisch klokken staat aan. Favorietenrol voor de Bloemstraat, zijn jaarlingen waren fabelhaft vorig jaar, rood bonte Berlikummers of toch naar Tuktuk? We zien het vanzelf. Starten met noordoostenwind zaten we in het verleden op knien voor te bedelen, alleen komt de grootste deelname van deze kant, zit de concurrentie ook hier heeft het maar weinig persoonlijk voordeel, al kun je met die wind overal vroeg draaien toch volgens de specialisten? Voor het gemak, je moet ze wel even goed hebben natuurlijk. Zelf kijk ik alvast uit naar STV, toch nog iets anders. Jongen gister laten prikken, vooraf nog kwasten, ze mogen weer mee over een maand, starten de eerste trainingsvluchten. Vanochtend in de druilerij naar buiten, zo te zien gek op regenwater. Zeker 1,5 uur wegtrekken en vliegen in de regen en tot 13.30 uur buiten geweest, vast weinig last van de naald gehad dan zeker? Op naar morgen, zien of er verbetering ten opzichte van vorig jaar in zit, dan maar eens verder breien. Anders Quievrain maar winnen...ook leuk op de CV


Woensdag 30 mei - Limozuskriebel -

En denk je hier te kunnen gaan lezen wie zaterdag of zondag gaat winnen? Heb geen glazen bol, verwacht ook maar geen boute uitspraken na wat wanprestaties in de afgelopen twee seizoenen. Heb de instructiegids uit betere jaren maar eens stof afgeblazen, zien of ik daar nog wat mee kan dan. Ben twee jaar achterop geraakt, hoe je een olifant opeet? Hapje voor hapje. Ook eerlijk gezegd geen idee wat ik van die tweejaarse weduwduivinnen mag verwachten. Als jaarling zijn ze met de rugslag naar huis gekomen, krijg je geen eremetaal bij trouwens. Nog maar een paar hulptroepen ingezet die eerst gepland waren voor een verdere dracht, misschien kennen zijn de goede route nog. Dit jaar voor het eerst sinds jaren weer een plaats in de inkorfploeg weten te bemachtigen. De ballotage commissie was niet mild bij de selectie, de Spaanse inquisitie maar een stel mietjes hierbij vergeleken. Is ook nodig bij deze aantallen duiven en deelnemers, als ik goed gezien heb komt een derde van alle Friese duiven uit onze hoek van de provincie, mooi toch, beleving. De meesten komen met hun tweejaarse naar deze vlucht, de opstap naar de rest van het seizoen. Vorig jaar twee keer voor de wind voor de meeste jaarlingen, ja komt het jaar erop een vracht blauwe ringen aan de start, logica. Was wel weer eens mooi om veel duiven van een ander door de handen te krijgen. Stond als prul vanaf mijn tiende of twaalfde aan de ringentang duiven aan te nemen, keek ik de hele week naar uit. Als ik al wat geleerd heb, is dat de start geweest. In Zutphen ook gelijk daar gaan staan, dan leer je vooral de verschillen tussen, ja vul zelf maar in. Prachtig de onzekerheid en schijnbare zekerheid bij degenen die ze aangeven, weet bijna zeker dat bijna niemand het zeker weet, vaag genoeg, twijfel taal, ook leuk. Wasberen-gezellig aan de bar, wat gemeende dan wel ongemene hatelijkheden door de lucht slingeren, steken en steekjes, ja kaatsen op het veld doen ze even verderop. De traditionele mondblaren oplopen door iets wat voor vleesballetjes moeten doorgaan lijkende versnapering, minstens een week over de houdbaarheid voor de speciale e-nummer bijsmaak, afgedekt door een flinke klodder mayo of curry, smikkelen en smullen. Volgende ochtend een ontstoppingsgarantie. En weer verder, met de voorbereiding op St. Vincent, lukt het zaterdag niet, dan staat de volgende alweer voor de deur om wat recht of krom te zetten, sport, hobby, noem het wat je wilt. Als je er maar plezier aan beleeft, ik beleef duivensport op mijn manier, lange termijn planning en strainbuilding, hapje voor hapje. Zorg eerst maar eens voor een eigen prima palmares over jaren, voordat je lachend komt vertellen hoe het moet toch? Geniet jij van een korte termijnsuccesje, prima jonge, geniet ervan, vergetelheid ligt om de hoek. Eerst maar weer eens een op de plank zaterdag en dan op naar de rest van het seizoen, de eerste pannenkoeken zijn voor wie ook alweer? Meteox is nog niet zo zeker van een vrijdagmiddag lossing, zaterdag lijkt logischer, is nog geen vrijdag natuurlijk. Eerst maar weer vanmiddag rennen door de warmte met een onwillige hamstring, daarna op naar het Rode Klif voor de eerste baantjes. Nog niet eerder gezien, hele laag kleine schelpjes op en voor het strandje, en het water zo helder, meters het meer in nog steeds de bodem en voeten kunnen zien. Specialisten vonden het al te schoon, vis kan zich niet meer verschuilen, dat is ook wat doorgeslagen toch? Toch nog een nare nasmaak, chloor is nog veel erger, dat dan weer wel...


Zondag 23 mei - Zo heerlijk rustig -

De zondagochtend is mijn ochtend, geen mens op de weg, alles slaapt uit, niks voor mij, ik wil naar mijn vliegenisten. Slapen doen we weer in de winter. Ken je het gevoel dat je zo verschrikkelijk diep moe bent dat je niet meer weet waar je het moet zoeken? Vannacht met die warmte, fysiek en geestelijk pittige week achter de rug, wist niet meer hoe ik moest liggen, en dat is toch wel mijn favoriete stand. Wat een teleurstellende finale, ok dat zijn finales vaak, en dit was wel echt een sof. Een zoon en verscheiden YNWA kameraden in de duivensport - buiten de grenzen- , mag ze graag gallen als het net niet lukt, dit was echt niet leuk. Mijn zoon heeft ook nog een shirt van juist deze keeper, doet het blunderen vast ook niet met opzet. Verschil tussen doorgaan tot over de rand van het uiterste, of opgeven en aan de spanning toegeven, het grote verschil tussen de absolute top. Ramos maakte het verschil, angel eruit halen bij je tegenstander en dan zo dat je zelf niet van het veld gaat. Dan zelf nog teleurgesteld omdat ik er maar niet uitkwam waarom ik een aantal duiven maar niet kon vinden in het afstammingsprogramma. Mag de prestaties graag handmatig inbrengen. Tot ik er vanochtend achter kom dat het vakje op duivinnen stond... ezel. Gisteren dan nog. Op de ochtend de ouden die naar Weert waren. Je kunt nu echt zien dat de lange adem duiven niet meer kunnen aanhaken met het rappe spul, geen probleem, je plaats kennen. De eerste kwam recht van Workum, zat vast klem tussen de Porsche's van de Brouwersdijk, waar ze nu al weken achter elkaar vandaan komen. De routeplanner staat vastgelijmd zo te zien. Als ze daar daadwerkelijk geweest zijn, heb je het gat in tijd gelijk ook verklaard, als ze maar goed komen dan. Ze kunnen gewoon niet finishen, dat is nou eenmaal wel een belangrijk onderdeel van sprintwerk. Vliegen knetter door en de extra kilometers verklaren de lagere snelheid, open deur, en weer dicht. Miste toch nog een tweejaarse nadat de stofwolken weer opgetrokken waren, betekend tot nu toe bijna een garantie op gewond terug. Eind van de middag kwam hij klepperend zijn aankomst duidelijk maken. Kop onder het bloed, open wond onder het oog, nog niet eerder gezien. Vermoedelijk toch een aanval overleefd. blij dat hij er weer is, voor zijn duivin. De gehechte doffers van drie weken terug weer in de mand gehad, kwamen normaal naar huis, heb mijn chirurgen pas nu wel verdiend vind ik. De jaarlingen op de dagfond hadden het een stuk pittiger, understatement van de dag zeker? Het Pointoise spook hangt nog over Friesland, de helft van het aantal duiven van vorig jaar aan de start, koude bibbers voor een warme wind. Ik las zelfs iemand die dat terecht vond, die moet gelijk naar de paardenrennen. Als je vooraf zo zeker bent over een onzekerheid, moet je wat mee doen. Zeker niet terecht, vergeten zeker dat er toen een harde zuid oostenwind blies, die de vitesseduiven boven de 1800 mpm liet vliegen, zat in de ochtend al een 400mpm verschil in, dan gaat dat scenario al niet meer op toch? Zwaar, dat wel natuurlijk zo vroeg in het seizoen een kraker, onmogelijk zeker niet. Ook niet voor mijn 48 jaarlingen die zo ver nog niet geweest waren en de Chimay van afgelopen zondag misschien nog wat in de vleugels. Las dat veel favorieten hun favorieten hadden thuisgelaten, wat moet je er dan mee? Werd een lange zit, heb ook liever dat ze op de paar minuten uit de lucht vallen, gaat niet gebeuren. Mijn eerste, prachtig zwart witpen doffer, die papier nog nooit geraakt had, kwam klepperend aan, mooi een 20 minuten achter de lokaal snelsten die tegen de provinciale top zaten, prima toch? Eind van de dag stond de teller op 42, zoals normaal de doffertjes waar nog een handvol van nog onderweg zijn. Zij hebben nog meer tijd nodig om hun karakter onder controle te krijgen voor harde omstandigheden, open deur, en weer dicht. Hun ontwikkeling wel tevreden mee, volgens mij had ik de absoluut traagste jongen van de provincie. Had nog naar de uitslag van Morlincourt gekeken, een luizig prijsje wonnen ze in het acg, provinciaal noppes. Natuurlijk waren het onverduisterden, en toch zelfs tussen de fondjongen degenen die het licht uitdeden. Geen zorgen over trouwens, zijn net als mij, tijd nodig om te leren. Zo te merken begint de spanning bij de meerdaagse mannen ook op te lopen, Limoges wordt wel erg veel genoemd, dinsdag maar eens kijken wie er allemaal aan de toog verschijnen. Vanmiddag maar voor Max dan, die begint ook achteraan, zien of hij zich ook kan doorontwikkelen.. Vorige week nog blazen en puffen op de provider omdat ik maar nergens de Indy 500 terug kon vinden... is het vandaag.. lekker bezig


Woensdag 23 mei - Anticihyperen -

De weduwen waren mij te slim af vanmiddag. Wordt met de vlag getraind, komen ze te dichtbij gaat er nog wel eens een bal de lucht in. Was nog niet nodig dit jaar, trainen prima en op de klok. Ze zijn zo gedrild dat als de eerste op de plank valt, in no time de hele ploeg aan de voerbak staat. Was waarschijnlijk het jong dat vanochtend op de dool was geraakt, tussen te duivinnen terecht gekomen, het tempo niet meer kon volgen en de landing inzette. Teken voor de weduwen om het hemelsblauw al na 40 minuten te verlaten, zoals gedrild een deel naar binnen dook. De overige driekwart van het team verlengde de training tot over het uur en doken zoals gewenst op de klok naar binnen. Kortsluiting in mijn hoofd weer opgelost. Lees je nooit in de prachtige reportages vol perfecte voorbereidingen, gaat het bij een ander nooit een wat scheef denk je, allemaal ideale schoonzoondroomverhaaltjes. Duivinnen trainen met open poorten, hebben een andere psyche dan doffers, andere aanpak. Meest oude duivinnen die nog op een rantsoen richting meerdaagse zitten, waar de jaarlingen al een uitgebreider menu te verwerken kregen. Verschil wordt zichtbaar snel gemaakt. Was deze week toch al anticiperen, op zondag thuiskomen, donderdag de jaarlingen alweer de mand in, vrijdag een groot deel van de ouden en een ploegje volgende week dinsdag. Je kunt kiezen voor een eenvoer strategie, heeft in eenvoud een voordeel, om te kunnen sturen op behoefte niet zo handig. Mocht je afvragen waarom er voer blijft liggen, dan zit daar het antwoord, ze hebben op dat moment geen behoefte aan wat jij ze gevoerd hebt. Omdat ze bij thuiskomst gelijk aan de Turbo staan voor een snel herstel, zou normaal richting een dagfond een dag Start minder op de kaart zou komen. Toch gekozen voor twee dagen Start om het lijf vrij te maken van nutteloze last en afval wat gescheiden moet worden. Betekend wel minder intensieve training als gevolg, zou het erg zijn? Zo kun je dus sturen met voer. De jaarlingen gaan naar de dagfond, kunnen mooie lesuren op de vleugels worden, als ze goed in orde zijn natuurlijk. Krijg wel minsten een half uur op de kl... van de snelle mannen komende zaterdag uiteraard, maak mij geen illusies. Goed thuiskomen is het doel, mooi op de ligstoel wachten en kijken wie de provinciale erepalm gaat pakken, Douwe & Peter of zou Jouke de zenuwen aan kunnen? De jongen zagen gisteren voor het eerst spoken op de valplanken, lijkt een terugkerend fenomeen, zelfs in dezelfde week als vorig jaar, bijzonder toch? Heb niets aparts kunnen waarnemen wat de aanleiding zou kunnen zijn, een flits in de ramen, openslaande deur, schaduwen, kan van alles zijn. Ze blijven dan hangen op het dak van de kantine, op de rand, alsof er lava op de planken ligt. Oplossing? Bedelen en vragen of ze alsjeblieft naar binnen willen komen, vergeet het maar. De vlag eronder, hun wil breken, uiteindelijk willen ze toch naar binnen, krijgen honger. Dus meer honger creren, zodat ze over de drempel van angst heen strompelen. Steeds weer opjagen, tot ze niet meer weten waarom ze niet durven te landden. Met de duivinnen trainen, nog een uur, nog een uur, tot ze geestelijk opgeven. Is misschien hard, ze worden wel weer beloond als ze eenmaal binnen zijn natuurlijk, wel blijven stimuleren. De twee die toch weigerden zaten vanochtend te bedelen of ze naar binnen mochten, eerst nog maar even meetrainen. Ze zaten vanochtend weer op de rand te wiebelen, toch, in no time de ploeg naar binnen, mogelijk hebben ze toch geleerd over hun angsten heen te stappen, nu volhouden, beetje krap houden zonder honger, moet lukken.


Dinsdag 22 mei - Aanpassen en verder -

De jaarlingdoffer die vorige week verpikt om de kop was, blijkt toch gewoon thuis te zijn. Mogelijk na twee nachten mand toch de korstjes verloren onderweg. Had hem niet meer herkend. Kwam erachter doordat gisterochtend toch nog een doffertje thuiskwam, waar de hechtingen weer in konden, en de telling bij de doffers weer compleet was. Dan sta je toch raar te kijken, ben al geen teller. Bij de duivinnen mist er wel een, vandaag gemerkt welke. Zo'n jaarling die als een van de eersten naar een soortgenoot kijkt, zat steeds bij de oude duivinnen. Die missen trek naar het hok, natuur heeft haar eigen selectie methode, zulke mis je niet, wel te lang laten zitten. De ambities aangepast, de grootste en enige nog gelijkwaarde internationale klassieker blijft op de kalender. Ik kies voor de focus, eerst maar weer eens kijken of zij en ik het nog kunnen. Als het niveau daar weer op peil is, dan maar eens verder kijken. Als ik mij goed herinner, stond er op de achterkant van de groene mini Cooper van de allemaal nog vliegende gebroeders uit de kleinste stad van Friesland, later als ik groot ben... nog lang niet, #workinprogress... lekker belangrijk...


Zondag 20 mei - Bak en braad -

Mooie aankomsten, dat wel, mocht nog wat meer uit de goede hoek komen, zit er nog niet in. Mijn sprintende weduwe weer voorop, kwam nu in sluipgang over de hal van de buren, uit het Noord oosten dus, dat is niet helemaal goed bij deze wind natuurlijk. Verder kwamen ze prima. Start omgerekend lokaal meer dan 10 minuten te kort voor bovenaan de lijst, in het concoursgebied komen er dan nog een 10 tal minuten bij, dan sta je ook bij de beteren van de afdeling, maar niet aan denken. Als de snelheid daalt, het weer nog mooier wordt, des te groter het gat tussen sprinters en onze long distance ducks. Valt weinig aan te doen, het kompas en fysiek staan gewoon anders ingesteld. Open deur intrappen natuurlijk, ook al hebben ze dezelfde onderdelen aan hun lijf. Leermomentje vandaag, van de vechters van vorige week is de tweejaarse gewoon thuis, de jaarling met meer schade nog onderweg, had niet gemoeten dus. Voor de rest, ja ze komen goed, praat mij niet van percentages, dat is voor de rappe mannen. Beginnen met de voorbereidingsweek op naar Limoges. Zal de tweejaarse duivinnen aan de start brengen volgende week, of die er wat van kunnen bakken, geen idee, jij?


Zaterdag 19 mei - Gewoon een goede beslissing -

Je kon het al vrij vlot zien aankomen, dat lossen vandaag een lastig geval zou worden. Amper beweging in de lucht, bewolking op zich geen probleem, dikke lucht maakt het niet gemakkelijk en we willen wel graag een goed verloop en mooie aankomsten. Kun je stoer lopen roepen en menen te denken dat we er zachte eitjes van aan het maken zijn, het is niets meer dan giswerk zonder enige onderbouwing. De eersten die schreeuwen.... mooi laten schreeuwen. Als het slecht verloopt zijn zij het die janken en zeuren dat het anders had gemoeten. Je zal de eerste zijn die exact kan voorspellen hoe het verloop gaat zijn bij dit type weer. Overschat je eigen talenten niet teveel, een ontstoken kin doet pijn. Vanmiddag het verloop van onze buren uit de andere Noordelijke provincies gevolgd, die naar zeggen van een orakel wel ballen hadden om te lossen. Nou ik kan je melden, die zijn er niet vrolijker van geworden, hadden vast achteraf liever voor uitstel naar zondag willen kiezen. Twee uur na de eersten nog geen kwart terug op de hokken van 400km, vul zelf de rest maar in als dat op je eigen hok gebeurt. Ga vanavond op CC maar eens kijken hoe lang het daar open staat, en dan nog verklaren dat het prima was. Blindelings lossen stelt niets voor hoor, tot je aan het roer staat om de verantwoordelijkheid te dragen voor 1000 man, is toch net even anders dan een tuin schoffelen. Stel je voor dat ze met zijn allen voor je staan, zou je dan nog zo stoer zijn als veilig van achter je toetsenbord? Dus maar uitstellen, morgen lijkt het prachtig weer te worden met oostenwind en veel zon, prima toch, wat kun je daar op tegen hebben dan? Twee nachten mand, scheelt mij een halve zak voeren. Rustige dag dat wel, en voor de jaarlingen een dag minder om voor te bereiden op een dagfondvlucht. Maar of het slechter of beter is, kan toch niemand vertellen, allemaal gis en gokwerk. Mooi de tijd om de jonge duiven te ontluizen. De nekdruppels zijn verleden tijd, hebben hun nut verloren. Als ik na een paar nachten mand toch nog moet controleren of ze wel of niet met luis terugkomen, dan kan het gemak van een drup per jaar ook de prullenbak in. Ei dat ik ben, wordt niet vrolijk van het effect van nekdruppels op mijn handen, vast niet gezond. Als je dan ook nog eens twee verschillende soorten druppen moet gaan gebruiken voor veerluis en schachtluis, dan houdt het voor mij helemaal op en stap ik terug naar de oude methode van vleugels sproeien. Vleugels omhoog, op de stuit met een biologisch afbreekbaar product,. Idee opgedaan van een instructiefilmpje, ik zeg doen. Resultaat maar eens in de gaten houden. Na thuiskomst van een meerdaagse worden toch alle vlieghelmpjes gecontroleerd en schoon gemaakt, dan kan dit spul ook vast gelijk voor een oplossing zorgen lijkt mij. Morgen op tijd uit de veren....


Woensdag 16 mei - De windgoden verzoeken -

Afgelopen weekend vond ik het nog een grappige gedachte om een paar handen spijkers op de weg te gooien voor al die stinkende Oldtimers, die hier als attractie een keer per jaar door het dorp trekken. Moet je ding zijn natuurlijk. Voor de rest van de bewoners is het gewoon hinderlijk. Traag voor je rijden en zwaaien alsof ze de hobby Paus & Koningin zijn, snobs. In ieder geval, de geveinsde zogenaamd grappige gedachtegang ging zich wreken, net voorbij het pompebledenstadion. Op het dashboard de melding dat de spanning van de rechter achterband aan het afnemen was. Toch doorgereden en op de plaats bestemming maar eens naar de band gekeken. Zag er niks aan, paar keer net doen of ik er verstand van heb en geschopt, nog steeds niks. Terug op de thuisbasis, naar de hokken en teruglopend, de band plat. De reparateur vond al vlot een stuk staal met scherpe randen in de band. voor mij een volledige cursus over wat en niet te gebruiken bij de lekke band, hoe en prop er ingaat. Weer veel geleerd, vooral techniek wordt niet mijn ding, nu niet nooit niet. Al half panisch als er een lichtje begint te branden. Blij dat het weer opgelost was, mijn stand up repertoire nog maar eens herzien. Vanmiddag had Boreas het op mij voorzien. Als het zaterdag zo tekeer gaat dan krijgt voor onze vlieghelden het woord snelheid een andere betekenis, wordt pittig voor een training van rond de 324km. Van Harich centrum tot rotonde Waterloo vol tegen de wind, als ik nog langzamer zou rennen, was ik Elvis nog tegenkomen op mijn tijdreis. Vanaf daar vol voor de wind, zag de camera ploegen al voor mij een nieuw wereldrecord 40+ filmen. Ja je moet toch wat met die derde midlife crisis.. Ow ja iets met gevederde vrienden. Liep vanochtend nog een jaarling doffer voor de hokken, laatste van afgelopen zaterdag. Ik maar denken dat ze zondagochtend allemaal terug waren. Tellen, toch nog maar eens leren, gaan ze vast niet harder van vliegen. Mooi aan het 2-2-3 systeem is dat je zelf kunt sturen hoe hard en hoe lang je vliegploeg in de lucht blijft. Op de Start mengeling op zondag en maandag hebben ze er maar een half uur echt zin om het gaspedaal in te drukken. Na de eerste maaltijd Fond in mijn geval, op dinsdagochtend gaat de trainingsintensiteit gelijk omhoog, lachend naar een uur. Vanmiddag na drie keer Fond te hebben gegeten staan ze fluitend 1,5 uur in de wolken, trekken ze weg, zoals ik het graag zie. Wat moeten ze eerder in de week met al die emballage dan denk je? Zeker nu ze nog in de trainingsweken zitten zijn die blauw vlees makers nergens voor nodig toch? Zelf maar uitvinden dan, succes.


Maandag 14 mei - ..koppijn morgen.. -

De Belgian asociality, vast nog nooit van gehoord...tjah, wie wel, miep miep? Was het maar van gerstenat, al tijd geen last van, komt vast van intensieve training. Het laatste aanleveren voor de Algarve Golden race achter de rug, en dat is een behoorlijk uit de klauwen gegroeide hobby, vreet energie en merkte het vandaag. Lukt niet meer bij de hokken, krijg ik ruzie met de familie door duivenmelkerts die de wagen zo midden in de tuin en perken parkeren. Daarbij mijn kantine ook te klein geworden voor deze aantallen. Mooi het enthousiasme en rap groeiend aantal deelnemers. Moet ik nog wat zeggen over beleving? Ja er zijn veel, heel veel races en welke moet je kiezen? Kan best een groot reclame verhaal voor je tikken, andere kant, je bepaald zelf wat je beurs toelaat. Zal nog eens een artikel schrijven over de een hok races, met mijn ervaring en ideen. Zal wel niet iedereen even leuk vinden, gebeurt mij wel eens vaker. Maakt toch weinig uit wat je tikt, helft snapt het en is het er mee eens. Degenen die vingers beginnen tellen en steeds op 11 uitkomen omdat ze een wijzende wijsvinger overhouden, voor hun is er vaak een gapend gat tussen lezen en begrijpen. Na drie regels zitten die in een angstig sprookjesverhaal. Zit je nu naar je vingers te kijken...?

De training gistermiddag wel verstoord door het zakelijke ritme, jammer en gaat soms zo. Heeft niet mijn voorkeur zeg maar, toch wat flexibel blijven, zolang het gaat. Toch nog eens oefenen op nee, nee, nee zeggen, zonder dat je voor inflexibel doorgaat. En toch, hierdoor wel op weg moeten gaan terwijl er nog wat weduwnaars buiten waren. Had gedacht dat het alleen jaarlingen waren, haastige spoed en zo. Bij terugkomst bleek een tweejaarse bij de jaarsen naar binnen gevlogen, bloedbad. Zit wel wat in de soort om tot op het bot door te gaan, letterlijk. Mezelf vervloekt, en weer verder. Wonden verzorgen heeft zijn tijd, schoonmaken en ontsmetting nodig. Wonden spoelen, bloed er af wassen, jodium moet de rest doen. Als de beide kemphanen enigszins weer wit om de neus zijn vrijdag gaan ze weer mee, anders maar een weekje thuiszitten op de reservebank. Beter nu dan over een paar weken, dat clich kan niet zo lang meer gebruikt worden, volgende week de eerste voorbereidingsweek voor een meerdaagse. No way back... zouden ze goed genoeg zijn? Of toch vorig jaar teveel ongeziene schade opgelopen, je zelfvertrouwen groot of toch twijfels? Hij of zij die het weet mag het zeggen, heb ze vaak aan de tafel gehad die het wisten, vooraf. Achteraf wisten ze het toch niet helemaal, vaak, bij mij net zo, mooi toch?


Zaterdag 12 mei - ..altijd blijven lachen.. -

Het gespartel van sommigen, en dat ze zelf de grote gemene deler maar niet ontdekken, blij dat ik geen voorspeller ben, zou gewoon te gemakkelijk worden. Er zijn een paar tikkers, noem het schrijvers, die zichzelf op de borst slaan als het goed gaat, en als het warm wordt en oostenwind, nog niet in het publiek mogen zitten van heel Holland bakt er niks van. Ze hebben inmiddels geen uitvlucht meer, weten niet waar ze het moeten zoeken, maar goed dat ik niet van zoet houdt anders had ik mooi wat lolly's afgepakt. Zouden ze echt zo kortzichtig zijn, of durven ze het niet te geloven. Mooi laten spartelen, groot publiek om ze wat schouderklopjes te geven, ach pech en verkeerde wind, altijd omstandigheden, let maar op. Op eigen hokken dan maar? Verwacht hier geen bovennatuurlijke wonderen, zeker niet bij duivenweer. De Pointoise angst zit er link en vooral rechts nog goed in, of het terecht is, denk het niet. Omstandigheden waren toch heel anders. Nu rustige amper wind om ze over of naast het grote meer te laten kletsen. Als je voor jezelf de meldingen al binnenkomen van verdere afstanden, dan weet je vlot dat de ligstoel richting Noordwesten prima gepositioneerd staat. Klopt ook precies, heeft weinig met talent te maken overigens. Kwamen verder prima, weinig te klagen, begin van de avond miste er nog een oude en een jaarling doffer, zitten vast aan thee met koekjes en een bolhoed op. Wel lachen om de commentaren van deelnemers uit andere concoursgroepen dat er nu zo veel duiven in ons gebied in concours staan, vracht meerdaagsen natuurlijk. Eerst moesten ze in concours, puntenvissers voorop in de strijd, nu het in eigen omgeving niet mee zit en bij een ander het gras veel groener is, is het matchfixing. Ach jah, grote wereld kleine achtertuin. De hele boel na afslaan weer gescheiden en op naar de laatste keer totale ploeg ineens de mand in, Chimay volgens mij. Daar maken die Walen pas echt lekker bier, een van mijn favorieten. De blauwe versie stuk of zeven van achterover klokken en je korte termijn geheugen is gegarandeerd naar de Filipijnen, Filistijnen spellen gaat niet meer lukken.... Proost Hanjo.... Belgium zero points...


Vrijdag 11 mei - Er komt een tijd dat.. -

Je de bijna afgetrapte schoenen van je zoon gaat dragen, die hebben nu al grotere voeten dan hun vader, en ik ben nog een jonge man, denk ik tenminste. Ja ik ben zo'n krent, laat mij in en om de hokken maar op doorgeschoven renschoenen, of in dit geval showschoenen lopen, prima toch. Tot het punt dat er water door de onderkant naar binnen komt of de geur boven tafel komt. De jaarling met geknapte voorarm hersteld niet meer helaas, al getransfereerd naar een andere afdeling. De ander twee 'genaaiden' vliegen wel al weer goed mee, afhankelijk van het weer. Woensdag was het vrij warm, tempo werd naar beneden geschroefd en konden de hechtingen gewoon een uur meedraaien. Gistermiddag een stuk koeler, tempo flink omhoog, waren ze beide na een half uur het helemaal zat, rap naar binnen. De meest verraderlijke wind krijgen ze morgen mee te maken, komt vast een groot deel boven open zee terecht, zal wel niet naar het oosten worden uitgeweken. Ik weet ook niet of het daarvan beter of slechter wordt, vast niet verkeerd dat ze vorige week al die kant op gedreven zijn, al staan ze nu een stuk westelijker en zullen ze eerder links van zich de grote versie van het IJsselmeer in beeld krijgen. Ze moeten het er maar mee doen. Zat vanochtend koffie te drinken bij een duivensportwinkel net over de grens met de oosterburen. Daar waren de meningen duidelijk verdeeld tussen wel of niet verplaatsen met zuidoostenwind, maar goed die zitten ook 150km oostelijker van de grote plassen. Nogmaals, ik weet ook niet wat beter is, voor onervaren spul denk ik dat je niet oostelijk genoeg kan lossen de eerste vluchten met deze wind, daarna moeten ze het volgens mij maar oppakken, al was Pointoise vorig jaar een om niet snel te vergeten. Voor en tegenstanders worden het vast niet eens. Ging trouwens al vrij vlot over wie in het voordeel zou zijn, het is maar waar je eerste gedachte naar uitgaat natuurlijk. Hier blijven ze er niet om thuis trouwens, vingers kruisen om juist deze wind eens op de verdere drachten te krijgen, Piet maar onder druk zetten dan? Of toch maar hopen dat de gevolgen van die luchtlaag verschuiving boven de Noordpool eerder dit jaar nog een paar maanden merkbaar zijn, of is het toeval denk je? Zo de boel de mand in, en morgen maar weer eens zien of het 2-2-3 systeem zijn werk nog goed doet en zorgt dat de ploeg vlot weer compleet is. Reken weer niet op kopwerk, dat kan een keer, maar een keer is het gebeurd, of er moet er een per ongeluk opletten en niet pas bij de niet meer bestaande rotonde van Joure links-omkeer maken. Al geef ik twee vrachtwagens vol veren mee, het blijven Friese langlauf doorloperts.


Dinsdag 8 mei - Herstelwerk -

Lekker weer of wat, wel jammer als je er nog wat bij moet doen. Wel prima dat ik de dagen als jaren geleden niet hoef te strijden tegen kantoorwarmte en het geklaag dat erbij komt kijken. Lag toch al liever languit vol in de zon voor de hokken, kom er op het moment nog amper aan toe, dat kon beter. Klagen is een vak dat ik prima beheers, , alleen met deze hoeveelheid zonuren maar niet doen dan. Nemen zoals het is, schitteren sportweer voor mens en dier. Lekker rennen zo kan ik je melden, hoeft ook weer niet warmer te worden, heb ook mijn grenzen. Zweten en leeglopen op de vierkante meter. Zit nu op drie keer per week een bijna kwart marathon per keer, uitnodigende of zoals je wilt, inspirerende omgeving, de benen gaan wel. Waar in de winter het lichaam stottert, schreeuwt het nu om kilometers maken. Heb straks bovenbenen als oud Russische schaatsers uit de jaren '80, tenminste zo voelt het. Heb zo mijn streven. Zwetsen, zwoegen, zweten, geef het een naam

Vliegenisten dan maar? Woord schijnt ook in Workum te zijn doorgedrongen, plagiaat wordt hier afgekocht met gerstenat, dus.... Ik denk sterker dan wel 'harder' te worden van al dat ge-ren, die vliegeniers van ons, die zijn pas hard. De twee gewonden met naald en draad in elkaar gezet, vliegen alweer een half uur mee met hun collegae. Natuurlijk landden ze als eerste, snel naar binnen zodat de ploeg niet verstoord wordt, is wel een voorwaarde. Tegenhouden doe ik ze niet, als ze naar buiten willen doen ze maar, het systeem is wel heilig, staat boven de eenling. Die met twee gapende gaten zijn krop en hals, dook zo het bad weer in, voelt zich dan zeker wel goed. Mijn roeping als semi-Rambo met draad-en-naald setje gemist dan zeker? Blij met hun ontwikkeling, kunnen rap weer mee en wie weet zich laten zien later dit jaar. Ik schreeuw met een sneetje in mijn vinger al moord en brand, blij dat ik geen veren heb. Hier wordt trouwens op het heetst van de dag getraind, uitwijken naar koelere perioden begin ik niet aan, dan maar minder intensief, ze moeten er mee omgaan. Of dacht je dat commando's en mariniers aangepaste trainingen krijgen omdat het bloedheet of steenkoud is? Nee toch, zij worden juist getraind onder de meest zware omstandigheden, zodat ze leren anticiperen en scherp blijven onder fysiek zwaar. Overleven en winnen of? Moet ik nog toevoegen wielrenners, marathon lopers, of denk je inmiddels dat het kant en Lutswal raakt? Op naar vrijdag..